STEAM – matematika aplink mus
Balandžio mėnesį visi lopšelio-darželio vaikai aktyviai įsijungė į patirtines veiklas. Sutarėme, kad šį mėnesį veiklose daugiausia dėmesio skirsime matematinei veiklai – raidei M. Siekti skaičiavimo ir matavimo srities pasiekimų buvo pasirinktos labai įvairios veiklos.
Grupių „Lietaus lašeliai“, „Vyturiukai“ , „Pelėdžiukaiׅ, „Ežiukai“ „Boružėlės“ ir „Bitutės“ vaikai tapo mažaisiais ūkininkais. Vaikai skaičiavo, rūšiavo įvairias sėklas, lygino jas pagal dydį, formą, spalvą, ieškojo panašumų ir skirtumų. Aiškinosi, kaip galima iš sėklų užsiauginti vaistažolių, moliūgų, pomidorų, pupų ir svogūno laiškų - merkė, brinkino, sodino, laistė, stebėjo, tyrinėjo kaip auga, skaičiavo augančius savo ir draugų daigelius. Išdygusius daigelius lygino su draugų pagal aukštį, storį. Matavo augančių daigelių nuolat kintantį aukštį: pirštukais, delnu, pieštukais, liniuote ir kt.
Apyrankę draugui pynė grupių „Saulutės“ ir „Pelėdžiukai“ vaikai. Aiškinosi, iš kur atsiranda siūlai, tyrinėjo kaip atrodo storas ir plonas siūlas. Pasirinkę siūlus vaikai bandė pinti, nepasiekus norimo rezultato, analizavo iš kokio storio siūlų geriau pinti apyrankę ir kodėl. Nupintas apyrankes matavo sprindžiais, liniuote ir dovanojo draugui.
Patirtines veiklas „Saulutės“ plėtojo toliau – nutarė sudaryti lopšelio-darželio teritorijos žemėlapį. Tyrinėjo planų pavyzdžius, rinko, skaičiavo teritorijos objektus. Naudodami nuotraukas, modeliavo planą ant popieriaus, derindami su vaizdu už lango. Skaičiavo atstumą žingsniais tarp įrengimų.
Grupėje „Žvirbliukai“ vaikai stebėjo auklėtojos iš antrinių žaliavų sukurtą bokštą. Pastebėjo, kiek daug jame yra skirtingos spalvos „kišenių“. Sugalvojo rūšiuoti, grupuoti spalvotus skrituliukus pagal atitinkamą spalvą, lavino suvokimą, atpažįstant, įvardijant spalvas, tobulino sensorinius, smulkiosios motorikos gebėjimus ir įgūdžius.
Grupėje „Kregždutės“ vaikai iš kavos, mėlynojo kopūsto, vaisinės arbatos, ciberžolės ir persilado prieskonio gamino „valgomus“ dažus ir juos išbandė piešdami. Skaičiavo, tyrinėjo, lygino medžiagas, aptarė „dažų“ kvapus, stebėjo, kaip keičiasi spalvos dažams džiūstant. Skaičiavo, kiek šaukštelių dėjo į puodelius, kiek indelių dažų pasigamino, lygino pagal dydį. Tobulino orientaciją popieriaus lape – viršuje, apačioje, kairėje, dešinėje. Grupės „Bangelės“ vaikai atliko kūrybines veiklas: žaidė su akmenukais, kankorėžiais, juos svėrė, skaičiavo, kūrė darbelius grupėje , o grupės „Vabaliukai“ vaikai kūrė darbą ant šviesos stalo, dėliojo save ir šeimos narius, juos skaičiavo, parinko jau žinomą skaičių, statant šeimai namą, rūšiavo, skaičiavo.
Grupėje „Voveriukai“ vaikai prisiminė geometrinę formą apskritimas, kelintinį skaičiavimą, skaičiavo kiek įdėjo vaisių, daržovių įdėjo į savo pasigamintą lėkštutę, dėliojo lėkštutes nuo didžiausios iki mažiausios. Toliau aiškindamiesi apie sveikatą, asmens higieną, pasidarė muilo gabalėlius, juos skaičiavo kelintiniais skaitvardžiais, lygino. O vaikai iš grupės „Nykštukai “ matematinius gebėjimus ugdėsi ruošdami salotas. Apžiūrėjo vaisius ir daržoves, lygino juos pagal dydį, spalvą, formą, įtvirtino sąvokas „vienas“, „daug“, „didelis“, „mažas“, skaičiavo.
Grupės „Žirniukai “ vaikams apžiūrint darželio erdvėje esančius M.K. Čiurlionio paveikslus, kilo idėja supažindinti vaikus su Čiurlioniu, jo kūryba, pasitelkiant STEAM metodikos elementus. Ieškodami susitartų simbolių, geometrinių formų, žymėjosi sukurtoje lentelėje brūkšneliais, juos skaičiavo, užrašydami kiekį skaitmeniu, kūrė paveikslams rėmelius.
PU „Pabiručiai“ vaikai veiklose „Sukurk ir atkartok“ atlikdami popieriaus lankstymo veiksmus, įtvirtino matematines sąvokas, skaičių rašymą, piešė. Iš įvairių grupėje rastų detalių kūrė labiausiai patinkantį nupieštą objektą.
PU grupės „Žiogeliaiׅ“ vaikai žaidė Domino: dirbo komandomis, skaičiavo, kiek domino kauliukų reikia sukurti darbeliui, statė vingiuota ir tiesia linija, matavo komandų suskurtus statinių ilgį, plotį, skaičiavo, kieno Domino kauliukų suma didžiausia.
Vaikai iš PU grupės „Drugeliai“ ieškojo skaičių aplinkoje – pievoje. Rinko ir skaičiavo pienes, pasirinktiems skaičiams durstė skylutes kartone, skaičiavo, kiek reikėjo gėlių skaičiui sukurti, lygino, matavo pienių kotelių ilgį, mokėsi braižyti diagramą.
Kūrybiškai įgyvendintos skaičiavimo ir matavimo srities veiklos, pasirinkus žaismingas formas, per patirtį plėtojo vaikų gebėjimus tapatinti, grupuoti, klasifikuoti daiktus pagal formą, dydį ir spalvą, pažinti geometrines formas, matuoti, orientuotis erdvėje. Skatino vaikus mąstyti ir mokytis komunikuoti matematine kalba.
Vitalija Bartkuvienė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui